Balet – širší nominace ženy
Helena Arenbergerová
Role: sólo
Inscenace: Generace X
Koncepce, choreografie, režie: Michal Záhora
Hudba: Tomáš Procházka
Premiéra: 21. 10. 2019
Pulsar Praha
Helena Arenbergerová je nepřehlédnutelnou stálicí v oblasti současného tance. Vyniká skvělou technikou pohybu, naprostou koncentrací a schopností být choreografovi rovnocenným partnerem ať už se jedná o jakkoli složité téma, kterým je v tomto případě životní výpověď jedné generace.
foto Vojtěch Brtnický
Tereza Hloušková
Role: sólo
Inscenace: Fo(u)r One ve večeru Carmina Vetera
Choreografie: Petr Zuska
Hudba: indické, irské, arabské a židovské balady
Premiéra: 27. 10. 2019
Pražský komorní balet
Rozměrné sólo bylo choreografem Petrem Zuskou ušito Tereze Hlouškové, jak se říká, „na tělo“. Tanečnici se podařilo udržet divákovu pozornost a zaujmout svým přirozeným tanečním projevem. Nejen díky tomu si její výkon zaslouží pozornost.
foto Serghei Gherciu
Yui Kyotani
Role: Myrtha
Inscenace: Giselle
Choreografie: M. Štípa, J. Coralli, J. Perrot, M. Petipa
Hudba: Adolphe Charles Adam
Režie: Michal Štípa
Premiéra: 1. 11. 2019
Moravské divadlo Olomouc
Křehká tanečnice Yui Kyotani zaujala porotu čistým technickým výkonem, umocněným sílou výrazu. Postava Myrthy – královny víl v jejím podání pluje prostorem, kterému vládne; je silná, důstojná, svým výkonem přesvědčivá.
foto Anna Rasmussen
Nikola Márová
Role: Rosetta
Inscenace: Leonce & Lena
Choreografie: Christian Spuck
Hudba: L. Delibes, M. Donner, A. Ponchielli, A. Schnittke, J. Strauss ml., J. Strauss, B. A. Zimmermann, H. Cochran, E. Kitt, The Mamas and the Papas
Premiéra: 30. 11. 2019
Národní divadlo Praha
Tato noblesní primabalerína assoluta vládne prvotřídní technikou a diváky si získává hlubokým a vždy velmi kultivovaným citovým prožitkem. V nezvyklé charakterní roli Rosetty zazářila svým humorným komediálním pojetím.
foto Serghei Gherciu
Kristýna Němečková
Role: Novinová dívka
Inscenace: Kafka: Proces
Choreografie: Mauro Bigonzetti
Hudba: A. Bononcini, D. Buxtehude, H. Górecki, C. Gesualdo, T. Merula, C. Monteverdi, M. P. Musorgskij
Premiéra: 13. 6. 2019
Národní divadlo Praha
Jedinečný výkon opřený o přirozený talent spojený se skvělou technickou vybaveností. Její pohybová plasticita jako by neznala přírodní zákony. V dramatické roli dokázala koncentrovat jevištní zkušenosti a předvést vedle taneční všestrannosti i do nejmenších detailů promyšlený herecký výkon.
foto Martin Divíšek
Rita Pires
Role: sólo
Inscenace: Rossiniho karty
Choreografie: Juanjo Arqués, Mauro Bigonzetti
Hudba: Alva Noto, Rjúiči Sakamoto, Jóhann Jóhannsson, Gioachino Rossini
Premiéra: 21. 11. 2019
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Portugalská sólistka v citlivě provedeném takřka akrobatickém duetu vynikala taneční plasticitou a intimní partneřinou. Zazářila i ve vtipném hereckém výstupu před oponou, kdy směsicí italštiny, španělštiny a češtiny představila recept na „maccheroni alla Rossini“.
foto Sergei Gherciu
Klaudia Radačovská
Role: Marguerite Gautierová
Inscenace: Dáma s kaméliemi
Choreografie, dramaturgie, režie: Valentina Turcu
Hudba: Franz Schubert, Andrei Pushkarev
Premiéra: 6. 3. 2020
Národní divadlo Brno
Její Marguerite je ženou odhodlanou rvát se o poslední velkou lásku. Velmi dobře postihuje obě kontrastní polohy ženy zlomené a stravované nemocí, ale i ženy sebevědomé, společenské a energické. V inscenaci zatěžkané pantomimickými scénami se jí daří najít originální cestu.
foto Ctibor Bachratý
Balet – širší nominace muži
Rory Ferguson
Role: Truffaldino
Inscenace: Sluha dvou pánů
Libreto, choreografie a režie: Alena Pešková
Hudba: Michal Vejskal
Premiéra: 15. 11. 2019
Divadlo F. X. Šaldy Liberec
Rory Ferguson je všestranně technicky vybavený tanečník. V náročné roli sluhy dvou pánů je „sympaťákem“, který obratně zvládá zapeklité situace vyplývající z libreta i choreografie. Po scéně se pohybuje s lehkostí, zaujme technikou i přirozeným hereckým projevem.
Alexandre Katsapov
Role: Král Petr
Inscenace: Leonce & Lena
Choreografie: Christian Spuck
Hudba: L. Delibes, M. Donner, A. Ponchielli, A. Schnittke, J. Strauss ml., J. Strauss, B. A. Zimmermann, H. Cochran, E. Kitt, The Mamas and the Papas
Premiéra: 30. 11. 2019
Národní divadlo Praha
Role prostoduchého krále Petra jako by mu byla šitá na míru. I když už oficiálně ukončil svou bohatou taneční kariéru, je stále ve formě a předvedl výrazně tvarovanou postavu. Jeho excelentní mimické a taneční improvizační sólo rozesmává diváky i kolegy. Roli si zjevně velmi užívá.
Viktor Konvalinka
Role: sólo
Inscenace: Panthera
Choreografie: Václav Kuneš a tanečníci
Hudba: Jan Šikl
Premiéra: 10. 9. 2019
420PEOPLE Praha
Jeho návrat na českou scénu ze švédského Norddans byl naplněn vynikajícím výkonem, kde disponuje neuvěřitelně širokým pohybovým slovníkem. S naprostou přirozeností je mu partnerem jakákoli rekvizita nebo část scénografie. S obrovskou muzikálností nám převádí živý hudební doprovod do vizuálního tanečního zážitku.
Zdeněk Mládek
Role: Soudruh Pilný
Inscenace: Inscenační porada
Choreografie: Marek Svobodník, Ondřej Vinklát
Režie: Štěpán Benyovszký
Premiéra: 12. 12. 2019
Jihočeské divadlo České Budějovice
Výborný interpret mnoha výrazových poloh – od dramatických, přes lyrické až po ryze komické. Právě takovou je role soudruha Pilného s „retro-charakteristikou“ pro pamětníky reálného socialismu. Mládkovi umožňuje uplatnit jeho schopnost pro komickou nadsázku.
Koki Nishioka
Role: sólo
Inscenace: Rossiniho karty
Choreografie: Juanjo Arqués, Mauro Bigonzetti
Hudba: Alva Noto, Rjúiči Sakamoto, Jóhann Jóhannsson, Gioachino Rossini
Premiéra: 21. 11. 2019
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Nishioka upoutá především v bravurně provedeném rozměrném duetu, který je náročný na koncentraci a souhru s partnerkou. Pohyb vede s naprostou jistotou pomalu a plynule i v těch nejsložitějších pozicích, kde už tanec hraničí s pozemní párovou akrobacií.
Jakub Rašek
Role: sólo
Inscenace: Gods and Dogs (Kylián – Mosty času)
Choreografie a scéna: Jiří Kylián
Hudba: Dirk Haubrich, Ludwig van Beethoven
Premiéra: 21. 11. 2019
Národní divadlo Praha
Rozměrné sólo v choreografii Gods and Dogs je zatím Raškovou nejvýraznější taneční příležitostí. Výborně si rozumí s Kyliánovým tanečním jazykem, pro nějž je stěžejní práce s koncentrací, uvolněním, citlivým timingem. Ukazuje nejen výbornou technickou výbavu, ale i schopnost velice plastického a proměnlivého tanečního projevu.
Matěj Šust
Role: Lenský
Inscenace: Oněgin
Choreografie: John Cranko
Hudba: Kurt-Heinz Stolze podle P. I. Čajkovského
Premiéra: 20. 2. 2020
Národní divadlo Praha
Technicky výborně vybavený tanečník pokaždé upoutá svým bezprostředním tanečním projevem. Jeho doménou jsou jak energické komediální role, tak i výrazné dramatické postavy se zajímavě probarveným charakterem. Takovou je i jeho Lenský.