
Opera (od roku 1996)
ŽENSKÝ VÝKON
Jana Sibera
Jana Sibera je v současné době na vrcholu své umělecké kariéry a své repertoárové spektrum si rozšiřuje i k rolím lyrickým a mladodramatickým. Titulní role Manon ji potkala v pravý čas. Má pro ni vše, co role vyžaduje – od koloratur, přes lyrické plochy až k místům dramatickým. A vše zvládá s potřebnou bravurou. Je nutné vyzdvihnout též její herecký projev. Pod vedením režiséra Jiřího Nekvasila vytvořila portrét ženy, která v opeře prochází poměrně velkým obloukem – od zamilované dívky, po šťastnou, leč koketní ženu, a nakonec až po ženu osudem ztýranou a umírající v náručí své velké lásky rytíře des Grieuxe.
Výkon hodný toho nejvyššího obdivu podala Petra Alvarez Šimková v expresionisticky vypjatém hudebním monodramatu Očekávání Arnolda Schönb...
Postavu v citech přelétavé čarodějnice Morgany v mezinárodně úspěšném projektu Alciny obdařila v propletenci vztahů, záměn identit a intr...
MUŽSKÝ VÝKON
Martin Bárta
Barytonista Martin Bárta si Jagem připsal další výraznou postavu do svého verdiovského portfolia. Jeho Jago nepromarní žádnou šanci k tomu, aby dále roztáčel ničivou spirálu intrik, pomluv a úkladů. Dokáže se excelentně přetvařovat, svýma pronikavýma baziliščíma očima střeží všechno a všechny, ale zároveň se v nich zračí, že silný se cítí jen tehdy, nehrozí-li mu střet s protivníkem. Jagovo Credo je v Bártově pojetí strhujícím zhmotněním lidského zla. Pěvec v této postavě naplno rozeznívá svůj dramatický potenciál a zlověstnou barvou i dynamikou projevu tak dokresluje Verdiho i Shakespearova antihrdinu.
Tenorista Joachim Bäckström se na tuzemské operní scéně představil poprvé. V titulní roli Brittenova Petera Grimese zaujal strhující here...
Dalibor Jenis je pěvec s velkým mezinárodním renomé. Jeho výkon v titulní roli Nabucca na scéně brněnské opery dal poznat, proč tomu tak ...
Cena Thálie za šíření divadelního umění v televizi (od roku 2017)
Viktor Polesný
Režisér a scénárista Viktor Polesný je žijícím televizním klasikem. Nejen pro délku svého působení, kvalitu tvorby, ale i pro žánrovou šíři, od dokumentární tvorby přes hrané televizní i kinematografické filmy až k zábavným pořadům.
Cena pro činoherce do 33 let (od roku 1996)
Dalibor Buš
Dalibor Buš studoval herectví na brněnské JAMU a hned po absolutoriu získal angažmá v Divadle Husa na provázku. První z velkých rolí byl Mark Chapman z inscenace Divnej brouk, kde ztvárnil rozporuplnou postavu urputného fanouška skupiny Beatles a kde předvedl obdivuhodnou schopnost smysluplného propojení složité psychologie postavy s efektním fyzickým ztvárněním role.
Balet, tanec a pohybové divadlo (od roku 2020)
ŽENSKÝ VÝKON
Natalia Adamska
Tato velmi mladá tanečnice, rodačka z polské Bydgoště, předvedla v titulní roli Carmen jistý a velmi komplexní výkon. Její technická suverenita a přirozený herecký projev utvářely od prvního okamžiku naprosto sebevědomou, přesvědčivou a krásnou postavu moderní dívky plné vášně, lásky a svobody. Každým dalším pohybem, gestem a výrazem dostává diváky na svou stranu. Její Carmen je bezpochyby výjimečným zjevením na taneční scéně v minulé sezoně.
Dramatická role Katherine byla Jarmile Hruškociové choreografem tzv. ušita na tělo. Milující žena, která se z touhy po lásce a záchraně s...
Dvojnásobná držitelka Ceny Thálie opět dokazuje, že je skutečnou primabalerínou. Její Julie je vynikajícím zosobněním Shakespearovy divad...
MUŽSKÝ VÝKON
Sergio Méndez Romero
Španělský rodák byl sedm let oporou ostravského baletu. Před rokem změnil pomyslný dres za olomoucký a v hanácké metropoli se uvedl v rozměrné hlavní roli Zuskova Sóla pro tři. A hned šlo o výkon mimořádný. S obrovským nasazením tančí svého rozervance s neodmyslitelnou kytarou. Je pomyslným Brelem, Krylem i Vysockým. Pro songy tak rozdílných autorů nachází pravdivý taneční výraz; pohybem nevyjadřuje jen texty, ale především jejich smysl, hloubku a niterná sdělení.
Francesco Fasano podal v roli Josého strhující výkon. Mimořádně ovládá skvěle vyškolené tělo, a může tak dokonale realizovat záměr choreo...
Není to poprvé, co tento mladý Ital zaujal svým výkonem porotu Cen Thálie. Pro svou techniku a herecký talent je vyhledávaným představite...
Alternativní divadlo (od roku 2020)
Nela H. Kornetová
Nezávislá performerka, herečka a režisérka, absolventka JAMU Brno, nyní působící (především) v Norsku. Umělecká vedoucí mezinárodní T.I.T.S. performance group. Badman je autorská sólová performance plná historických i soudobých obrazů zkázy a deprese. Deprese, z níž se rodí vzdor, vzpurnost, punk. Důležitým partnerem Kornetové jsou moderní technologie a práce s videoprojekcemi, filmovým střihem, různě modulovaným zvukem a předtočenými nahrávkami. Způsob, jakým s nimi pracuje, upomíná na performativní, videoartové či zvukové instalace radikálních světových performerek (Abramović), od nichž čerpá prvotní inspirace, jež formálně i tematicky rozvíjí. Performance Nely H. Kornetové je uhrančivá, syrová, bolestivá, občansky angažovaná. Je to nekompromisní otisk stavů její mysli a situací, které žije a živě reflektuje.
Akční experimentátorka, performerka a akrobatka Eliška Brtnická je na poli fyzického divadla už delší dobu významnou osobností. Ve své tv...
Výrazná představitelka současného tance a fyzického divadla, renomovaná, úspěšná tanečnice, performerka, režisérka, spisovatelka a pedago...
Lucia Kašiarová, spoluzakladatelka Studia ALTA, autorka, režisérka a performerka, patří k nejzajímavějším osobnostem české alternativní s...
Výrazná osobnost české nezávislé performativní scény, absolvent katedry nonverbálního divadla pražské HAMU u prof. Ctibora Turby. Předsta...
Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry (od roku 1996)
ŽENSKÝ VÝKON
Hana Fialová
Hana Fialová přesně vystihla bezelstnou povahu, spontánní laskavost a dobrosrdečnost postavy Ády Harrisové, obyčejné ženy, pracující jako uklízečka. V hereckém i pěveckém ztvárnění Hany Fialové se přesvědčivě zrcadlí všechny Ádiny touhy, krize a pády. Áda jde nekompromisně za svým cílem, a i když se jí vše zhroutí, dokáže se nadechnout a jít dál.
Divadelní kritici o Kristýně Daňhelové mluví jako o jednom z objevů nastupující muzikálové generace. Její Jane je zdánlivě submisivní, al...
V excelentním ztvárnění zašlé hollywoodské hvězdy zúročila Stanislava Topinková Fořtová své dlouholeté jevištní zkušenosti. Dokázala přes...
MUŽSKÝ VÝKON
Lumír Olšovský
V roli profesora lingvistiky Higginse podává Lumír Olšovský po všech stránkách bravurní výkon. Je samolibý, sarkastický, pohrdá city druhých, ale pak je jich najednou sám plný. Olšovského herecký a pěvecký koncert je podpořený jeho charismatem, energií, humorem a lehkostí, díky kterým si diváky získává i přes negativní vlastnosti své postavy.
Tomáš Šulaj staví svého Jidáše zprvu jako arogantního hipstera, z jehož nitra až postupem času začíná prosakovat jeho obrovská bolest a z...
Ztvárnění interpretačně náročné transgenderové postavy Hedwig Romanem Tomešem je obdivuhodné, doslova strhující je zejména v hudebních čí...
Loutkové divadlo (od roku 2020)
Gustav Hašek
Role Matěje Kopeckého, hlavního průvodce rodinným příběhem čtveřice loutkářů-legionářů, je konečně velkou příležitostí pro talentovaného, charismatického herce, který bravurně ovládá psychologické i výrazně stylizované herectví, stejně jako pečlivou práci s předmětem či loutkou. Jeho „bratr naděje“ je rozhodný, přímočarý a je prototypem skutečného silného hrdiny, s nímž se může (nejen) dětské publikum identifikovat.
Václav Jelínek, který je kromě Minoru neodmyslitelně spjat s žonglérským duem Bratři v tricku, představuje nejstaršího z bratrů Kopeckých...
Jan Popela je silnou hereckou oporou Divadla DRAK a pro jeho jevištní kreace je typická naprosto precizní práce s loutkou a výrazová mnoh...
Pavol Smolárik je neuvěřitelně tvárná a silně muzikální herecká osobnost známá především z komorních scén alternativněji zaměřených divad...
Antonín Týmal ztvárnil v inscenaci Babička Červené Karkulky dnes slaví narozeniny! hned několik rolí. Bravurně ovládá nejen vedení klasic...
Celoživotní mistrovství: Balet, tanec a pohybové divadlo (od roku 2020)
Libuše Králová
V umělecké kariéře Libuše Králové byla zásadní dvě města: Plzeň a České Budějovice. V tom prvním byla dvě dekády tanečnicí, přesněji sólistkou, nebo ještě lépe hvězdou baletního souboru. V tom druhém takřka dvě dekády choreografkou a šéfkou baletu.
Celoživotní mistrovství: Alternativní divadlo (2021)
Boleslav Polívka
Boleslav Polívka je fenomenální umělec a zároveň umělec-fenomén. Jako herec, mim a klaun si celý život na scéně pohrává s postavami šašků i králů, a přitom sám šaškem i králem scény je. Představuje zosobnění známé Bachtinovy teorie o specifické „smíchové kultuře“, čerpající z lidových zdrojů, v níž panuje převrácená logika hodnot jako při karnevalu.
Celoživotní mistrovství: Činohra
Veronika Forejtová
Možná chybělo jen málo a Veronika Forejtová dnes přebírala Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v docela jiném oboru. V mládí ji totiž lákal tanec a toužila být klasickou baletkou. Proto v rodném Ústí nad Labem navštěvovala baletní školu a divadelní kariéru začala v roce 1960 v Horáckém divadle v Jihlavě jako tanečnice.
František Němec
Slovo „doyen“ označuje v diplomatických kruzích čelného reprezentanta vyslaneckého sboru. Je zárukou vážnosti, mravní kvality a názorové relevance. Jde však o termín, který lze použít také mimo politickou sféru. V současném českém divadelnictví bychom stěží našli herce, kterému by přízvisko „doyen“ příslušelo víc než Františku Němcovi.
Celoživotní mistrovství: Muzikál
Galla Macků
Galla Macků absolvovala Státní konzervatoř v Praze, obor operní zpěv a režie. Debutovala sice v liberecké opeře, ale bezprostředně po ukončení studií přijala angažmá v Hudebním divadle v Karlíně, kde jako sólistka účinkovala bez přestávky třicet let.
Celoživotní mistrovství: Opera
Libuše Márová
Libuše Márová je nepochybně jednou z nejvýznamnějších interpretačních osobností českého operního jeviště druhé poloviny dvacátého stolení. Do vínku dostala krásný hlas jedinečného altového zabarvení, atraktivní jevištní zjev, muzikalitu a výrazný herecký talent. Proto byla jako zcela mimořádný zjev angažována na naši první scénu již ve svých dvaadvaceti letech!
Činohra
ŽENSKÝ VÝKON
Veronika Korytářová
Veronika Korytářová zahrála život „krále komiků“ s lehkostí, smyslem pro Burianovo klaunství bez jeho napodobování, s empatií pro jeho citovou nevyrovnanost a tragické rysy jeho života. Její výkon je pestrý přesně a originálně užívanými různorodými hereckými prostředky, hereckou hbitostí, překvapivostí a inteligencí, s níž nám postupně odhaluje osud legendy od dětství po smrt. Jde o zcela neobvyklý a mimořádný herecký výkon nejen v našem časovém úseku, ale i v kontextu výkonů mnohem delší doby, než je jeden ročník Cen Thálie. Její příspěvek k úspěchu neobvyklé inscenace u diváků a kritiky je zásadní.
Veronika Korytářová byla již v užší nominaci na Cenu Thálie za rok 2015 za roli Komika a Mefistofela v Rajmontově inscenaci Goethova Fausta, rovněž v Divadle F. X. Šaldy.
Markéta Matulová ztvárňuje portrét vesnické ženy Julky s mimořádnou hereckou autenticitou. Neokázalým herectvím existuje na jevišti ve sv...
V mrazivě kruté inscenaci je Zuzana Stivínová v roli podnikatelky Vassy středobodem boje o peníze a moc. Její hrdinka je silná, tvrdá, au...
MUŽSKÝ VÝKON
Saša Rašilov
Saša Rašilov v inscenaci Moje říše je z tohoto světa zcela naplňuje expresivní vize režiséra Miroslava Bambuška, a to v maximální herecké koncentraci a naprostém odevzdání se konceptu. Rašilov zdrcujícím způsobem nastavuje zrcadlo světu, který nenabízí ani žádnou důstojnou alternativu k životu člověka v depresích, ani východisko z jeho vyhoření.
Mayenburgova komedie o rozplývavé identitě se stala takřka ideálním materiálem pro Kobrův herecký projev. Jeho doména nikdy nebyla v celi...
Jana Vondráčka většinou známe jako herce přiznané divadelnosti a komentujícího odstupu od postavy. Jeho bytostná teatrálnost se v roli ma...
Cena České akademie divadelníků (od roku 2019)
Martin Hilský
Tradice shakespearovských překladů patří k pýše českého divadla. Po obrozeneckých začátcích jsme už ve druhé polovině 19. století patřili k národům, které měly přeloženo jeho kompletní dramatické dílo. Síly tehdy spojilo pět překladatelů. Pozdější pokusy jednotlivců končily v půli cesty a nanejvýš byly doplňovány dalšími pokračovateli. Osobností, které se u nás podařilo představit Shakespearovo dílo v úplnosti, se stal až Martin Hilský.