Nominace

Celoživotní mistrovství: Činohra

VITĚZ/CENA THÁLIE

Daniela Kolářová

Magická atmosféra jeviště i zákulisí oslovila Danielu Kolářovou už v dětství, které prožívala v Karlových Varech. Její maminka byla v tamějším divadle zaměstnaná a ona sama tam jako devítiletá poprvé vystoupila na scénu v pohádce Císařovy nové šaty. Hrála dítě, které jako jediné vyřkne pravdu, a tato role jako by předznamenala celý její život. Také ona za všech okolností pravdu hájila a zaujímala pevné občanské postoje. Po maturitě se rozhodovala, zda jít na sportovní vysokou školu, nebo na DAMU. Herectví zvítězilo.

VITĚZ/CENA THÁLIE

Stanislav Šárský

I když Stanislava Šárského vábilo divadlo už od mládí, kdy působil v amatérských souborech, ke studiu na DAMU se nedostal přímo. Po střední průmyslové škole byl zaměstnán v ČKD a neminula ho ani základní vojenská služba. Teprve po ní byl přijat na DAMU, kde se stal žákem Vlasty Fabianové a Miloše Nedbala. Jeho absolventskou rolí byl Čapkův Loupežník. Už v té době měl nabídku angažmá do Divadla pracujících v Gottwaldově (dnes Zlín), kam nastoupil jako vítaná omlazující posila. Během dvou sezon odehrál řadu rolí, např. George v Našem městečku, Vladimíra v Topolově Jejich dnu anebo Rytíře Des Grieux v Manon Lescaut. Toho si zopakoval také po svém nástupu do tehdejšího Státního divadla v Ostravě (dnes Moravskoslezské národní divadlo).

VITĚZ/CENA THÁLIE

Emília Vášáryová

Když v roce 2001 proběhla na Slovensku novinářská anketa o Slovenskou herečku století, stala se její jednoznačnou vítězkou dlouholetá členka Slovenského národního divadla Emília Vášáryová. (Pro úplnost dodejme, že v mužské kategorii zvítězil Jozef Króner.) Kdyby se obdobná anketa pro slovenské herce vyhlásila také v České republice, dopadlo by hlasování nepochybně stejně. Emília Vášáryová patří i u nás už dávno k nejuznávanějším a nejoblíbenějším umělcům.

Celoživotní mistrovství: Muzikál

VITĚZ/CENA THÁLIE

Jiří Suchý

Encyklopedie uvádí: „Jiří Suchý (1931), český divadelník, herec, hudebník, textař, zpěvák, básník, skladatel, spisovatel, filmař, grafik, výtvarník, divadelní režisér, komik a sběratel“. K tomu je však třeba dodat: „Především mimořádná osobnost, která svým rozsáhlým a rozmanitým celoživotním dílem ovlivnila několik generací“.

VITĚZ/CENA THÁLIE

František Zacharník

Ačkoliv vystudoval Vysokou školu ekonomickou, k divadlu a hudbě měl díky svým rodičům, nadšeným ochotníkům, blízko již od dětství. Na začátku 60. let začal jako talentovaný klavírista vypomáhat v Městském oblastním divadle v Kolíně a brzy zamířil i na jeviště jako herec. V roce 1964 uspěl v konkurzu do operety Krajského krušnohorského divadla v Teplicích, kde se rychle vypracoval mezi přední sólisty.

Celoživotní mistrovství: Opera

VITĚZ/CENA THÁLIE

Jan Hladík

Jména některých pěvců jsou tak úzce spjata s konkrétním městem či divadlem, že je vnímáme téměř jako synonyma. Jméno pěvce Jana Hladíka je takto provázáno s Brnem.

Činohra

ŽENSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

Karolína Baranová

Projev Karolíny Baranové je emocionálně nesmírně bohatý, ale také velice promyšlený. Vyniká hlubokým vniknutí do charakteru postavy, kterou představuje jako současnou naivní mladou dívku, rozmazlenou, rozhazovačnou, slepou k jinému světu, než je ten, který ji obklopuje.

Táňa Malíková v postavě Stefy vytvořila zdánlivě křehkou a zranitelnou ženu, která překvapuje vnitřním odhodláním oddaně sloužit v domácn...

Služebná Anna Lenky Schreiberové provádí základní situací rodiny v psychologicky složitém dramatu a současně vytváří kontrastní postavu k...

MUŽSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

Martin Pechlát

Aktéři inscenace Moskoviáda Dušana Davida Pařízka spoluvytvářejí fantaskní svět, magický obraz kolabujícího Sovětského svazu. Martin Pechlát jako jedno autorovo alter ego mistrně vystihuje veškerým jednáním absurdní komiku i tíseň končící epochy.

Petr Kubes vytvořil složitou postavu Vladimíra jako bytostného tuláka a filozofa. Zvídavého, zvědavého, činorodého i smířeného s osudem....

Ivan Trojan postavou padesátníka, který prožívá krizi středního věku, opět potvrzuje, že patří mezi nejvýraznější herce své generace. Jeh...

Cena České akademie divadelníků (od roku 2019)

VITĚZ/CENA THÁLIE

Milan Uhde

Životní dráha Milana Uhdeho vede od tvrdých zkušeností z dob protektorátu k víře v ideje komunismu, k postupnému vystřízlivění a po zmařených nadějích tzv. Pražského jara k odchodu do disentu. Sametová revoluce mu přinesla možnost návratu k veřejné politické i tvůrčí práci.

Opera (od roku 1996)

ŽENSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

Arnheiður Eiríksdóttir

V každém hlasovém oboru je několik rolí, které kladou na interpreta mimořádné nároky. Pro mladou mezzosopranistku je takovou úlohou nepochybně Oktavian v opeře Richarda Strausse Der Rosenkavalier. Mimořádnost této postavy spočívá nejen v pěvecké náročnosti, v jejím rozsahu (a to jak ve smyslu tónového rozpětí od altové polohy až k sopránovým výškám, tak i délky), ale i ve skutečnosti, že se jedná o roli tzv. kalhotkovou, kdy pěvkyně představuje na jevišti mladého muže.

Petra Alvarez Šimková vytvořila v roli Maršálky pozoruhodnou postavu, pro kterou má dobře vyškolený mladodramatický soprán i dostatečné h...

Mezzosopranistka Michaela Zajmi patří k nejvýraznějším pěveckým osobnostem své generace. V ostravské inscenaci, která propojuje dvě Ullma...

MUŽSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

Jaroslav Březina

Jaroslav Březina už mnoho let udivuje šíří svého repertoáru, když vyniká v charakterních tenorových rolích a zároveň se uplatňuje v barokních operách s koloraturními party. Vedení Janáčkovy opery Národního divadla Brno skvěle využilo Březinových předností jeho typově zcela výstižným obsazením do role Heroda v inscenaci opery Salome Richarda Strausse.

Přední český tenorista Aleš Briscein patří k našim nejlepším pěvcům. Již léta podává výborné výkony, čehož důkazem je jeho dvojí Cena Thá...

Svatopluk Sem patří již řadu let mezi nejlepší české barytonisty. Jeho Ismen ve Dvořákově Armidě není v inscenaci Jiřího Heřmana okázalým...

Cena Thálie za šíření divadelního umění v televizi (od roku 2017)

VITĚZ/CENA THÁLIE

Marie Loucká

Na počátku šedesátých let 20. století byla na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy znovu otevřena katedra divadelní vědy. K první generaci jejích absolventů patřila také Marie Loucká. V posledním roce studia byla angažována jako dramaturgyně do tehdejšího Divadla Vítězslava Nezvala v Karlových Varech. Po promoci (1966) strávila další sezonu v Severomoravském divadle v Šumperku.

Cena pro činoherce do 33 let (od roku 1996)

VITĚZ/CENA THÁLIE

Viktor Kuzník

Viktor Kuzník studoval činoherní herectví na DAMU. Po absolutoriu přijal angažmá v činoherním souboru Národního divadla Brno, kde byl brzy obsazen do role Konstantina Trepleva v Rackovi. V tradičně pojaté inscenaci se Kuzník představil jako výrazná osobnost, která dokáže zaujmout nejen energickým projevem, ale také schopností vhodně sladit civilní hraní s expresí. Jeho Treplev je studií citlivé bytosti, v níž se mísí nízké sebevědomí, idealismus a snivost s touhou po úspěchu a naplnění. Bytosti, které se podaří intelektuálně i společensky dozrát, aby záhy pochopila, že v tomto světě nemůže žít dál.

Balet, tanec a pohybové divadlo (od roku 2020)

ŽENSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

Helena Arenbergerová

Helena Arenbergerová patří k nejvýraznějším osobnostem současné české taneční scény. V choreografii duetu Where, která vznikla na základě její společné tvorby s Václavem Kunešem, nás doslova fascinuje dokonale zvládnutým pohybem.

Nikola Márová se stala symbolem elegance, noblesy a virtuózní klasické techniky. Za dlouhou taneční kariéru ztvárnila tato charismatická ...

Role Sylfidy klade velké nároky na specifický styl tradiční Bournonvillovy choreografie. Aya Okumura dokazuje skvělou úroveň v řadě hlavn...

MUŽSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

Matěj Šust

Matěj Šust je již delší dobu nepřehlédnutelnou, výraznou osobností Baletu Národního divadla a svým skvělým technickým i osobitým výrazovým projevem zaujal a přesvědčil i v současné inscenaci Popelky.

Francesco Fasano na sebe výrazně upozornil už v předminulé sezoně jako Don José v ostravské inscenaci Carmen. V sezoně minulé zaujal poro...

V mužském duetu uplatňuje Viktor Konvalinka spolu s Michalem Heribanem v plné šíři svou technickou zdatnost a především silnou a zralou o...

Alternativní divadlo (od roku 2020)

VITĚZ/CENA THÁLIE

Becka McFadden

Autorská performance Black Dress je inscenovanou přednáškou, ve které původem britsko-americká performerka, žijící a pracující v Praze a Londýně, hledá a pojmenovává své Já skrze své tělo a plejádu elegantních černých šatů, které v životě nosila a které si před diváky obléká, předvádí se v nich, tančí.

Ve válečných kulisách se odehrává příběh zrození, života a smrti tak, jak ho prožil jistý Simplicius (v anotacích označovaný jako Forrest...

V inscenaci Seismic, propojující tanec a fyzické divadlo, je Halka Jeřábek Třešňáková spolu se třemi dalšími performery vržena do vysoce ...

Andrej Lyga je známý především z improvizační skupiny My kluci, co spolu chodíme. O to překvapivější je jeho samostatný projekt, v němž u...

Martin Talaga je původem slovenský tanečník, choreograf a performer v oblasti současného tance a fyzického divadla, usazený a tvořící v P...

Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry (od roku 1996)

ŽENSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

Hana Holišová

Hana Holišová se v Martu Kubišovou doslova převtělila, aniž by ji ovšem jakýmkoli způsobem imitovala. V jejím projevu jsou zřetelné pouze základní charakteristické rysy legendární zpěvačky, se kterými si zručně pohrává a citlivě je rozvíjí.

Mimořádně náročnou roli pekařky Lovettové ztvárnila Michaela Horká s obrovským nasazením a s originálními výrazovými prostředky. Do detai...

Petra Janečková dokázala v roli Emilie Marty plně zúročit léty získané herecké a pěvecké zkušenosti. Její Emilia Marty je opravdovou femm...

MUŽSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

Tomáš Savka

Tomáš Savka představil broadwayského producenta Maxe Bialystocka jako vilného a nemravného producenta výstižnými hereckými prostředky – je provokativní, nevypočitatelný a mírně kontroverzní. S labužnickou prostopášností a zdravým sebevědomím Savka předvádí to nejlepší ze svého talentu, s podobnou lehkostí a bezprostředností zvládl také nesnadný pěvecký part.

Libor Matouš se od počátku svého angažmá v roce 2018 stal jednou z výrazných tváří nejmladší herecké generace Městského divadla Brno. Zat...

Milan Němec patří k dlouholetým oporám Městského divadla Brno, na jehož jevištích ztvárnil v uplynulých letech celou plejádu pozoruhodnýc...

Loutkové divadlo (od roku 2020)

VITĚZ/CENA THÁLIE

Jiří Kniha

Jiří Kniha v inscenaci Pětkrát kolem světa zastane velké množství různorodých postav, které dokáže v přesné zkratce odlišit a charakterizovat. Jeho herecká energie, nasazení, schopnost improvizace i bezprostřední komunikace s diváky jsou ohromující.

Kristýna Franková podává v inscenaci suverénní herecký, animační i pěvecký výkon. V roli rybářovy ženy není jen protivnou semetrikou, ale...

Jazmína Piktorová v inscenaci Mikrosvěty fascinuje svým komplexním hereckým aparátem. Je přesná v pohybu a choreografii, vlídná a sugesti...

Fyzicky neobyčejně náročný herecký výkon Luďka Smadiše v roli anděla spadnuvšího na zem je naprosto uhrančivý. Smadiš v roli působí skute...

Herecký výkon Petra Vydareného v iluzivní inscenaci Supermaňásci je pozoruhodný jak po vodičské, tak po mluvičské stránce. Dokáže precizn...

Celoživotní mistrovství: Balet, tanec a pohybové divadlo (od roku 2020)

VITĚZ/CENA THÁLIE

Miroslava Pešíková

Pražská rodačka spojila celou svou uměleckou kariéru s Národním divadlem, kde byla osmadvacet let sólistkou Baletu. S taneční výchovou začínala v soukromé taneční škole M. Aubrechtové. Poté byla přijata na studia v tanečním oddělení Konzervatoře Praha, kde mezi její pedagogy patřila například tanečnice a choreografka R. Mazalová.

Aktuality