Širší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru činohra
Ženy
Pavla Beretová
Role: Anna
Inscenace: Vassa Železnovová
Autor: Maxim Gorkij
Překlad: Alena Machoninová
Režie: Jan Frič
Premiéra: 27. října 2021
Národní divadlo Praha
Postava Anny, dcery bezskrupulózní podnikatelky Vassy Železnovové, prochází v podání Pavly Beretové překvapivým vývojem. Zpočátku herečka tvoří postavu uvolněnými gesty a neagresivní intonací, které jsou v kontrastu k chování dalších postav členů rodiny a které svědčí o Annině síle vzepřít se diktátu peněz. O to překvapivější je postupný obrat od sympaticky nezávislé ženy k tvrdé a bezcitné vražedkyni ve jménu majetku a moci, který herečka zvládá minimalistickými posuny v intonaci, držení těla či mimických reakcích.
Barbora Křupková
Role: Barbora
Inscenace: Šikmý kostel
Autor: Karin Lednická
Dramatizace: Anna Saavedra
Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová
Premiéra: 22. dubna 2022
Divadlo Petra Bezruče Ostrava
Bára Křupková se objevuje v širší nominaci za roli Barbory v Šikmém kostelu, což je zajímavé proto, že má za sebou teprve první profesionální sezonu. Před rokem ukončila studia na pražské DAMU a v této roli zaujala svým neuvěřitelně vyzrálým herectvím. Její výkon je strhující, vede linku od mládí, až po zralý věk, naprosto přesvědčivě. Můžeme tak sledovat život silné, nekompromisní ženy, která má těžký, životní úděl. Bára Křupková je silnou nadějí pro divadlo P. Bezruče v Ostravě.
Dagmar Pecková
Role: Maria Callas
Inscenace: Mistrovská lekce
Autor: Terrence Mc Nally
Režie: Petr Mikeska
Premiéra: 11. září 2020
Městské divadlo Mladá Boleslav
V Mistrovské lekci se Dagmar Pecková utkala s velkou činoherní rolí, i když jí tak blízký operní svět docela neopustila. Ztvárnila totiž Marii Callas, super star hudebního nebe s komplikovaným životním osudem. A udělala to dokonale. Vybavila tuto postavu charismatem, sebeironií i brilantní technikou. Nikde nepřehrává, je naprosto autentická a živě navazuje kontakt s divákem. Je to velký výkon a dokazuje, že Pecková je nejen skvělou zpěvačkou, ale také suverénní herečkou.
Regina Rázlová
Role: Poncia
Inscenace: Dům Bernardy Alby
Autor: Federico García Lorca
Překlad: Antonín Přidal
Režie: Juraj Deák
Premiéra: 20. května 2022
Divadlo na Vinohradech Praha
Velký herecký výkon, ve kterém je obsažena zkušenost, profesionalita, pochopení Lorcovy poezie. Její postava vyjadřuje drsnost prožitého, ale i cit, s kterým přistupuje k ostatním ženským postavám; zoufalství překrývá ironií, nečekaně i humorem.
Bára Štěpánová
Role: Florence Foster Jenkinsová
Inscenace: Krásná vzpomínka
Autor: Stephen Temperley
Překlad: Pavel Dominik
Režie: Martin Čičvák
Premiéra: 30. listopadu 2021
Divadlo Ungelt Praha
Žena, pevně rozhodnuta obohatit komorní sály a operní dómy svou pěveckou genialitou. Zajištěna bohatým dědictvím nejprve zlikviduje zásadní averze talentovaného klavíristy (Ondřej Brousek) ke spolupráci, poté, za pomoci reklamy a davové psychózy, svými ječícími falešnými produkcemi bagruje a válcuje zaběhané kánony tak, že její doprovazeč vážně uvažuje, zda budoucnost světové klasické hudby necílí k disonanci. Ve vynikající symbióze obou herců vznikla zábavná hořká komedie s filosofickým podtextem – jak snadné je zaměnit ireálno v realitu a lež v pravdu.
Johanna Tesařová
Role: Marusja Ivanovna
Inscenace: Konec rudého člověk
Autor: Světlana Alexijevičová, Daniel Majling
Režie: Michal Vajdička
Premiéra: 3. března 2022
Divadlo v Dlouhé Praha
Johana Tesařová vytvořila brilantně postavu typické „sovětské, důstojnické madame“, paničky, která spojuje postsovětskou a sovětskou éru s klasickými Gogolovskými typy. Se zkušeností a výrazným smyslem pro tragikomiku těchto postav.
Dana Verzichová
Role: Dana
Inscenace: Perplex
Autor: Marius von Mayenburg
Překlad: Kateřina Bohadlová
Režie: Natália Deáková
Premiéra: 8. října 2021
Jihočeské divadlo České Budějovice
V podivuhodné absurdní hře střídá herečka postavy i situace s radostí a lehkostí. Projevuje bravurní komediálnost, ve které neztrácí přitažlivou ženskost a ctí inscenační uchopení i rytmus.
Muži
Filip Březina
Dvojrole: Adenoid Hynkel, diktátor v Tománii / Židovský holič
Inscenace: Diktátor
Autor: Charlie Chaplin
Režie a jevištní adaptace: Martin Čičvák
Premiéra: 14. srpna 2021 v Azylu 78
Městská divadla pražská
Riskantní nápad – převést na jeviště filmový scénář Diktátora, předpokládá od režiséra mít představitele dvojrole, od vytipovaného herce vědomí zodpovědnosti. Vždyť osud inscenace ponese na svých bedrech. Filip Březina obstál, byť ve scénáři je řada míst, kde je minimum textu a maximum někdy na jeviště těžce převoditelných situací. V čem je síla a přesvědčivost Filipa Březiny – díky pohybovým schopnostem v roli židovského holiče, přestože napodobuje Chaplinovu chůzi, neimituje ho násilně. Je naprosto přirozený a věrohodný. Potom stačí jen mírná stylizace, aby postava diktátora Hinkela nabyla hrozivého satirického účinu (např. demagogicky vášnivě chrlit hatmatilku a nacionálně běsnit). A to se velice daří, kontrastně pak vynikne závěrečný humanistický projev Hinkelova dvojníka. Vynikající jsou gagové scény kopírující předlohu – holičova ekvilibristika na Uherský tanec, nebo slavná scéna se zeměkoulí, do níž jsou zapojeni i diváci. Je to v každém případě pozoruhodný výkon mladého herce v super obtížném úkolu.
Jakub Burýšek
Role: Alex
Inscenace: Mechanický pomeranč
Autor: Anthony Burgess
Překlad: Ladislav Šenkyřík
Režie: Tereza Říhová
Dramatizace a dramaturgie: Lenka Havlíková
Premiéra: 18. září 2020
Divadlo Petra Bezruče Ostrava
Burýšek v roli Alexe naplňuje vysoce stylizovaný herecký jazyk hlubokým lidským rozměrem. Se smyslem pro detail buduje složitý psychologický obraz násilí ve všech jeho podobách. Pracuje s intenzivní hereckou empatií a vnitřní energií. Zaujme svým emotivním herectvím, kterého neoddělitelnou součástí je i precizní pohybová kultura.
Karel Dobrý
Role: Franz Kafka
Inscenace: Malý stvořitel
Autor: Egon Tobiáš
Režie: Jan Nebeský
Premiéra: 22. června 2020
Divadelní spolek Jedl Praha
Karel Dobrý vedený Janem Nebeským vytvořil malý herecký skvost rolí třináctiletého Fanze Kafky v krátké hříčce Egona Tobiáše. S nezkrotným temperamentem sobě vlastním, brilancí, ale také s uměřeností a pochopením své více než složité postavy.
Marek Holý
Role: Sekal
Inscenace: Je třeba zabít Sekala
Autor: Jiří Křižan
Režie: Pavel Khek
Premiéra: 8. dubna 2022
Divadlo na Vinohradech Praha
Režisér Pavel Khek obsadil Marka Holého do titulní role Sekala proti jeho hereckému typu. A Holý, nositel Thálie v oboru opereta, muzikál nabízené možnosti plně využil. Pod pohledný sympatický úsměvný zevnějšek skryl krutost a nenávist, kterou ospravedlňuje neradostným dětstvím. Ve skutečnosti mu nejde jen o pomstu za dřívější příkoří, svou moc, kterou drží v šachu životy svých krajanů si až nezřízeně užívá. Role tak dostává obecnější přesah, protože odhaluje zlo nejen v jednom konkrétním osudu, ale v životě nás všech.
Jiří Langmajer
Role: Opičák
Inscenace: Cesta k vodopádům
Autor: Lee Blessing
Režie: Michal Dočekal
Premiéra: 5. března 2022
Divadlo Ungelt Praha
Jiří Langmajer v roli nevlastního otce v Cestě k vodopádům hraje velmi pravdivě a je znát, že jeho herectví je zcela výjimečné. Je navíc technicky i fyzicky výborně vybaven a jistě patří mezi naše nejlepší herce. V tomto představení zúročuje své herecké i životní zkušenosti, jejichž přesah máme možnost vidět a vnímat. Divák má o čem přemýšlet a je zasažen hloubkou textu a hereckých výkonů. J. Langmajer působí velmi lidsky, empaticky, má přesah.
Stanislav Majer
Role: za interpretaci textu Petera Handkeho Zdeněk Adamec
Inscenace: Zdeněk Adamec
Autoři: Peter Handke
Režie: Dušan D. Pařízek
Premiéra: 2. 12. 2021
Divadlo Na zábradlí Praha
Stanislav Majer, zavěšený na šikmé ploše, předvádí vynikající souhru balancování fyzického s důmyslnou intelektuální jazykovou hrou. Jeho výkon je unikátní mimo jiné i precizním napojením na jednání svého spoluhráče.
Martin Pechlát
Role: za interpretaci textu Petera Handkeho Zdeněk Adamec
Inscenace: Zdeněk Adamec
Autoři: Peter Handke
Režie: Dušan D. Pařízek
Premiéra: 2. 12. 2021
Divadlo Na zábradlí Praha
Brilantní výkon Martina Pechláta spočívá nejen v dokonalé herecké souhře s kolegou, ale zejména v široké škále nuancí, které přináší interpretace složitého dramatického textu. Způsobem a energií, s jakými staví fakta a mýty do vzájemných ironických kontrastů, diváka nepřestává fascinovat.