Aktuality

Ceny Thálie 2022 – širší nominace opera

Širší nominace na Ceny Thálie 2022 v oboru opera

Ženy

Olga Jelínková
Role: Gilda
Inscenace: Rigoletto
Hudba: Giuseppe Verdi
Hudební nastudování: Vincenzo Milletarì
Režie: Barbora Horáková Joly
Premiéra: 2. září 2021
Národní divadlo Praha

První mistrovská díla Giuseppe Verdiho navazují na epochu, která kladla důraz především na bravurní zpěv. Gilda v opeře Rigoletto je pro toto období rolí typickou. Olga Jelínková suverénně zvládla všechny technické obtíže pěveckého partu a v nekonvenční režijní koncepci vytvořila i zajímavou jevištní postavu.

Jana Šrejma Kačírková
Role: Ellen Orford
Inscenace: Peter Grimes
Hudba: Benjamin Britten
Hudební nastudování: Marko Ivanović
Režie: David Radok
Premiéra: 9. října 2021
Národní divadlo Brno

Jana Šrejma Kačírková je nepřehlédnutelnou osobností české opery, což potvrzuje i udělení hned tří Cen Thálie, které získala za role v ostravské a brněnské opeře. Jako Ellen Orford opět prokázala, že je jedinečnou zpívající herečkou. Ve své interpretaci propojila něhu, oduševnělost, ale i moudrost, věcnost a razanci stárnoucí učitelky, která jako jediná dokáže mít s Peterem Grimesem soucit, protože ve skrytu duše tuší bezvýchodnost jeho trýznivé životní situace.

Tereza Mátlová
Role: Rusalka
Inscenace: Rusalka
Hudba: Antonín Dvořák
Hudební nastudování: Miloš Formáček
Režie: Andrea Hlinková
Premiéra: 8. dubna 2022
Severočeské divadlo Ústí nad Labem

Původně muzikálová zpěvačka se s úspěchem věnuje též rolím v klasických operetách a operách. Z muzikálů k nim má dokonalou hereckou průpravu a i její Rusalka je vystavěna velice citlivě: pro svou lidskou lásku je schopna přinést ty největší oběti. Tereza Mátlová Rusalku zpívá vyrovnaným hlasem ve všech polohách a její ztvárnění je ozdobou ústecké inscenace.

Alžběta Poláčková
Role: Katěrina
Inscenace: Káťa Kabanová
Hudba: Leoš Janáček
Hudební nastudování: Jaroslav Kyzlink
Režie: Calixto Bieito
Premiéra: 28. ledna 2022
Národní divadlo Praha

Po lišce Bystroušce a Jenůfě je Katěrina další výrazná janáčkovská kreace této pěvkyně, která už bezmála dvě desetiletí patří k nejpozoruhodnějším osobnostem české opery. V Kátě Kabanové Poláčková vytvořila s obrovským vnitřním napětím plnokrevný portrét zoufalé ženy, která se bezúspěšně snaží vymanit ze společnosti zmítané pokrytectvím a konvencemi.

Ivana Veberová
Role: Emilia Marty
Inscenace: Věc Makropulos
Hudba: Leoš Janáček
Hudební nastudování: Norbert Baxa
Režie: Martin Otava
Premiéra: 16. října 2021
Divadlo J. K. Tyla Plzeň

Emilia Marty Ivany Veberové oplývá přesně odměřenou dávkou noblesy, kterou ovšem pěvkyně lehce transformuje nejen v cynismus, ale i v živočišnou prudkost okamžiků, kdy Marty cítí, že má hledaný dokument se středověkým receptem na dlouhověkost na dosah. Svým barevným sopránem bezpečně pokrývá celý diapazon své role a suverénně pracuje s tónovými konturami i pronikavostí, to vše zcela v souladu s dramatismem postavy.

Lívia Obručník Vénosová
Role: Jolanta
Inscenace: Jolanta
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Hudební nastudování: Martin Doubravský
Režie: Petr Jeništa
Premiéra: 9. září 2021
Divadlo F. X. Šaldy Liberec

Lívia Obručník Vénosová představuje slepou dívku, kterou zčistajasna propuknuvší láska přivede na cestu touhy po uzdravení. Jemným herectvím předvedla značné pochopení pro svět nevidomých, kteří se dorozumívají dotyky a zvuky. Uchovala své hrdince noblesní půvab královské dcery. Pěvecky mladou princeznu vybavila nejen něhou milovnice květin, ale i dramatickou hloubkou v rozhodné chvíli, kdy poznává lásku a projevuje vůli i odvahu k započetí léčby své slepoty – ve finále radostně úspěšné.

Michaela Zajmi
Role: Isabella
Inscenace: Italka v Alžíru
Hudba: Gioachino Rossini
Hudební nastudování: Jiří Štrunc
Režie: Jakub Hliněnský
Premiéra: 5. září 2021
Divadlo J. K. Tyla Plzeň

Významné místo v repertoáru sólistky Opery ND v Praze Michaely Zajmi zaujímají mezzosopránové role v Rossiniho operách, se kterými se setkává i na našich dalších operních scénách. Pro titulní roli Isabelly v plzeňské inscenaci opery Italka v Alžíru má tolik potřebný šarm, nadsázku a nadhled a po pěvecké stránce mistrovsky zvládá úskalí brilantních koloratur i poměrně velký hlasový rozsah této role.

Muži

Aleš Briscein
Role: Fritz
Inscenace: Vzdálený zvuk
Hudba: Franz Schreker
Hudební nastudování: Karl-Heinz Steffens
Režie: Timofej Kuljabin
Premiéra: 20. března 2022
Národní divadlo Praha

Aleš Briscein modeluje v inscenaci Vzdáleného zvuku titulní postavu Fritze v intencích režijního záměru jako skladatele, který touží objevit novou hudební řeč a s ní i slávu. Je v tom tím méně úspěšný, čím více si uvědomuje nízkou míru svého nadání ve srovnání s tvůrčím talentem, který byl dán jeho přítelkyni. Sebezničující a úporná cesta promění Fritze z energického mladíka ve vyžilou trosku. Briscein také svým hlasem dokonale překlenuje masivní zvuk orchestru a perfektní je i jeho výslovnost německého textu.

Pavel Černoch
Role: Mario Cavaradossi
Inscenace: Tosca
Hudba: Giacomo Puccini
Hudební nastudování: Hilady Griffiths
Režie: Martin Otava
Premiéra: 9. září 2020
Národní divadlo Praha

V remaku inscenace Tosky ve Státní opeře s legendární scénografií Josefa Svobody Pavel Černoch předvedl, proč patří k tak žádaným tenoristům předních evropských scén. Jako Cavaradossi vystihl širokou škálu výrazových vrstev tohoto vzpurného malíře od milostného vyznání Tosce po vzpomínku na její vášnivé polibky a touhu po životě před popravou. Z jeho interpretace bylo zřejmé, že spinto obor této role je pro něj v současnosti optimální.

Jan Hnyk
Role: Mefistofeles
Inscenace: Mefistofeles
Hudba: Arrigo Boito
Hudební nastudování: Mario De Rose
Režie: Tomáš Ondřej Pilař
Premiéra: 5. listopadu 2021
Jihočeské divadlo České Budějovice

V Janu Hnykovi s barevným nosným basem roste s každou další rolí mimořádný talent. V sugestivní budějovické inscenaci Mefista Arriga Boita z jeho pojetí titulní postavy jako padlého anděla, který se sebejistě vysmívá všem a všemu, až mrazilo.

Justin Kim
Role: Ruggiero
Inscenace: Alcina
Hudba: Georg Friedrich Händel
Hudební nastudování: Václav Luks
Režie: Jiří Heřman
Premiéra: 5. února 2022
Národní divadlo Brno

Obsazení některé z rolí kontratenorem je u nás stále mimořádné. Justin Kim v úloze Ruggiera předvedl nejen dokonale technicky vedený hlas a schopnost brilantních koloratur, ale také niterné herectví korespondující se střídáním protichůdných emocí této psychologicky komplikované postavy.

Pavol Kubáň
Role: Kníže
Inscenace: Zásnuby ve snu
Hudba: Hans Krása
Hudební nastudování: Marek Šedivý a Adam Sedlický
Režie: Jiří Nekvasil
Premiéra: 17. února 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava

Expresivní postavu zámožného stárnoucího Knížete, kterého si pro svou dceru vyhlédla maloměstská panička a který málem uvěřil intrice, že se zasnoubení odehrálo pouze v jeho snu, ztvárnil mladý barytonista Pavol Kubáň s působivým výrazem a pěveckou jistotou. Roli obsáhl sytým, barevně bohatým témbrem, nuancoval lehkou demenci unaveného šlechtice i občasné lucidní momenty a svůj výkon korunoval prvotřídní německou artikulací.

Vojtěch Pelka
Role: Dafnis
Inscenace: Poklad Arkádie
Hudba: Tomáš Hanzlík
Hudební nastudování: Tomáš Hanzlík
Režie: Jakub Čermák
Premiéra: 9. prosince 2021
Ensemble Damian v rámci Festivalu Schrattenbach Olomouc

Skladatel Tomáš Hanzlík a libretista Marek Řihák zareagovali ve své nové opeře Poklad Arkádie s queer adaptací dafnidovského mýtu na téma osamění, které kvůli covidové pandemii získalo na tak naléhavé aktuálnosti. O autentičnost a upřímnost reflexe tohoto tématu se významnou měrou zasloužil v ústřední roli Dafnida Vojtěch Pelka. V exkluzivním dokonce sopránovém kontratenorovém oboru vystihl chlapeckou něhu, s níž tento pastýř opěvuje přírodu, její klid i krásu a hledá „poklad“ své identity. Rozsáhlé monology zvládal s obdivuhodnou pěveckou suverenitou a hereckou ukázněností při minimalisticky stylizované režii.

Jiří Rajniš
Role: Herec od šmíry
Inscenace: Vzdálený zvuk
Hudba: Franz Schreker
Hudební nastudování: Karl-Heinz Steffens
Režie: Timofej Kuljabin
Premiéra: 20. března 2022
Národní divadlo Praha

Franz Schreker v opeře Vzdálený zvuk uplatnil vedle titulní dvojice skladatele Fritze a jeho milenky řadu výrazně charakterizovaných postav. Poučku, že není malých rolí, vrcholně naplnil Jiří Rajniš, když v roli Herce od šmíry zkombinoval své pěvecké umění i herecký talent a zasloužil se o to, že z inscenace této Vzdáleného zvuku ve Státní opeře probleskovala životnost.