Opera – širší nominace ženy
Markéta Böhmová
Role: Hraběnka
Inscenace: Figarova svatba
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
Režie: Jana Andělová Pletichová
Premiéra: 23. 2. 2020
Slezské divadlo Opava
Hraběnku vystihla s přirozeností a vtipem, ne jako ufňukanou podváděnou manželku, ale jako ráznou sebevědomou ženu. Citem pro mozartovský styl přispěla k uplatnění historicky poučené interpretace i v podmínkách opavského souboru.
foto Tomáš Ruta
Markéta Cukrová
Role: Múza / Nicklausse
Inscenace: Hoffmannovy povídky
Hudba: Jacques Offenbach
Hudební nastudování: Ondrej Olos
Režie: SKUTR
Premiéra: 20. 9. 2019
Národní divadlo Brno
Potvrdila v dvojroli Múzy a Nicklausse své pěvecké i herecké schopnosti v míře více než suverénní. Svými opakovaně vynikajícími výkony zaujala posluchače a diváky nejen v oblasti barokní, ale i romantické a moderní hudebnědramatické tvorby.
foto Marek Olbrzymek
Monika Jägerová
Role: Timante
Inscenace: Demofoonte
Hudba: Johann Adolf Hasse
Od cembala řídil: Ondřej Macek
Režie a barokní gestika: Zuzana Vrbová
Premiéra: 20. 9. 2019
Hof-Musici Český Krumlov
Vládne podmanivým, temně hlubokým altem a virtuózní technikou belcanta. Při novodobé premiéře opery seria Demofoonte uvedené souborem Hof-Musici v autenticky dochovaném prostoru českokrumlovského zámeckého barokního divadla dodala v roli Timanta barokním afektům sílu skutečných emocí.
foto Ing. Libor Sváček
Václava Krejčí Housková
Role: Carmen
Inscenace: Carmen
Hudba: Georges Bizet
Hudební nastudování: Jiří Štrunc
Režie: Martin Otava
Premiéra: 25. 1. 2020
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Pro tuto roli disponuje sytým a jadrným témbrem, barevným především v nižší hlasové poloze. Odstínila momenty drsného výsměchu i něžného milostného zápalu, charakter sebevědomé, nespoutané cikánky i ženy, která si v kartách přečetla svůj tragický osud.
foto Martina Root
Martina Masaryková
Role: Olympia
Inscenace: Hoffmannovy povídky
Hudba: Jacques Offenbach
Hudební nastudování: Ondrej Olos
Režie: SKUTR
Premiéra: 20. 9. 2019
Národní divadlo Brno
Věrně vystihla „umělou inteligenci“ postavy coby produktu vynálezce. Přesně odměřila chlad umělé bytosti a naprogramovaného hodinového stroje. Odpovídalo tomu i vycizelované pěvecké podání s čistými, instrumentálními koloraturami a zářivými vysokými tóny.
foto Marek Olbrzymek
Lenka Pavlovič
Role: Jitka
Inscenace: Dalibor
Hudba: Bedřich Smetana
Hudební nastudování: Mario De Rose
Režie: Tomáš Studený
Premiéra: 21. 11. 2019
Jihočeské divadlo České Budějovice
Jitka není hlavní rolí, ale vyžaduje zpěvačku vysokých technických kvalit: s bezpečnými zářivými výškami i vroucí kantilénou v jímavém závěru opery. Těmto požadavkům Lenka Pavlovič svrchovaně dostála a obdařila navíc postavu vřelým citem.
foto Petr Zikmund
Marta Reichelová
Role: Oscar
Inscenace: Maškarní ples
Hudba: Giuseppe Verdi
Hudební nastudování: Marek Šedivý
Režie: Marián Chudovský
Premiéra: 12. 12. 2019
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Zaujala nejen brilantním zvládnutím nelehkého partu, ale i přirozeným herectvím, vzdáleným operní manýře. Úspěšně vytvořila tzv. kalhotkovou roli hraběcího pážete, které v závěru opery nevědomky přispěje k tragickému konci příběhu.
foto Martin Popelář
Opera – širší nominace muži
Jaroslav Březina
Role: Václav
Inscenace: Šelma sedlák
Hudba: Antonín Dvořák
Hudební nastudování: Jiří Štrunc
Režie: Zbyněk Brabec
Premiéra: 8. 6. 2019
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Pro Jaroslava Březinu je charakteristické komplexní pojetí rolí. Promyšlený výkon a herecká spontaneita sebevědomého sedláka Václava byla ozdobou i plzeňské inscenace. A jeho furiantský závěr se pak stal krásnou tečkou za celým výkonem.
Václav Čížek
Role: Raimbaut
Inscenace: Robert ďábel
Hudba: Giacomo Meyerbeer
Hudební nastudování: Adam Sedlický
Režie: Dominik Beneš
Premiéra: 13. 6. 2019
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tenorista Václav Čížek vzešel z „líhně“ historicky poučené interpretace, nicméně svůj vyrovnaný hlasový fond, muzikalitu a umění proniknout k podstatě interpretované role uplatnil svrchovaně i v žánru velké francouzské opery.
Jan Hnyk
Role: Martin
Inscenace: Šelma sedlák
Hudba: Antonín Dvořák
Hudební nastudování: Jiří Štrunc
Režie: Zbyněk Brabec
Premiéra: 8. 6. 2019
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Jan Hnyk s krásně znělým a bezpečně vedeným basem je nadán i po herecké stránce, což se projevilo i v roli Martina, když ho vystihl jako přísného otce, sedláka klanícího se vrchnosti i furianta vůči potencionálnímu ženichovi své dcery.
Daniel Matoušek
Role: Nadir
Inscenace: Lovci perel
Hudba: Georges Bizet
Hudební nastudování: Petr Šumník
Režie: Dominik Beneš
Premiéra: 13. 12. 2019
Moravské divadlo Olomouc
Prokázal, že pro hlasový obor vysokého lyrického tenoru má nejen dispozice dané přírodou, ale že svůj hlasový materiál dokáže technicky ovládat. Muzikalita, přirozený herecký projev a atraktivní jevištní zjev jsou příslibem úspěšné kariéry.
Josef Moravec
Role: Dalibor
Inscenace: Dalibor
Hudba: Bedřich Smetana
Hudební nastudování: Mario De Rose
Režie: Tomáš Studený
Premiéra: 21. 11. 2019
Jihočeské divadlo České Budějovice
Josef Moravec vytvořil i v poněkud neregulérním prostředí dočasné „boudy“ v Jihočeském divadle strhující postavu neohroženého reka, kterému navíc žádné z mnoha pěveckých úskalí této role nečinilo problémy.
Jaromír Nosek
Role: Figaro
Inscenace: Figarova svatba
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Hudební nastudování: Vojtěch Spurný
Režie: Jana Andělová Pletichová
Premiéra: 23. 2. 2020
Slezské divadlo Opava
Figara díky vyrovnanému hlasovému fondu, důrazu na srozumitelnost slova a citu pro detail zvláště v recitativech vystihl jako dynamického mladíka, který vtipem a operativními schopnostmi řeší nenadále situace a těží z nich svůj prospěch.
František Zahradníček
Role: Timur
Inscenace: Turandot
Hudba: Giacomo Puccini
Hudební nastudování: Jaroslav Kyzlink
Režie: Zuzana Gilhuus
Premiéra: 23. 1. 2020
Národní divadlo Praha
Timur není role rozsáhlá, pro svou náročnost ale obsazována prvooborovými pěvci. F. Zahradníček její pěvecké nároky zvládl suverénně a vytvořil portrét slepého milujícího otce, který po sebevraždě své dcery zůstává opuštěn.