PROFIL UMĚLCE

Gabriela Beňačková

Operní a koncertní pěvkyně světového formátu se narodila v Bratislavě. Vystudovala konzervatoř a VŠMU. V roce 1969 se stala absolutní vítězkou 4. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech. Talentovanou sopranistku angažovalo ihned v r. 1970 pražské Národní divadlo, kde působila 11 let a ztvárnila několik nádherných operních postav jako Natašu Rostovovou ve Vojně a míru, Mařenku v Prodané nevěstě, Hedviku v Čertově stěně, Markétku ve Faustovi a Markétce, Mimi v Bohémě, titulní Manon Lescaut, milovanou Rusalku, Káťu Kabanovou a Jenůfu v Její pastorkyni. V r. 1983 zpívala při znovuotevření zrekonstruovaného Národního divadla titulní postavu Libuše. Celých 49 let žije v Praze, avšak většinu života prožila na předních světových operních scénách jako stálý host (Bavorská státní opera v Mnichově, Státní opera ve Vídni, Stuttgart, Bonn, Hamburk, Covent Garden v Londýně, milánská La Scala, Reggio Emilia, Modena, Parma, Bologna, Řím, Benátky, Janov, madridské Teatro Real, barcelonské Grand Theatre del Liceu, Granada, Valencie, Sevilla). Zpívala v Amsterdamu, Edinburghu, Paříži, Moskvě, Buenos Aires a velmi často v Japonsku. Diváci mohli obdivovat její hlas rovněž v San Franciscu, Torontu, Los Angeles a hlavně v Metropolitní opeře v New Yorku, kde působila v letech 1990–1999 a odzpívala zde kolem 50 představení v rolích Káti Kabanové, Jenůfy, Mimi, Leonory a Desdemony. V roce 1994 byla historicky poprvé v MET uvedena Dvořákova Rusalka, kde Gabriela Beňačková jako dosud nepřekonaná titulní postava zcela oslnila publikum.

Velkou ctí bylo pozvání do Vatikánu, kde zpívala pro papeže Jana Pavla II., s nímž se měla možnost osobně setkat.

Se špičkovými kolegy, dirigenty, režiséry a osobnostmi světového formátu odzpívala po celém světě nesčetné množství koncertů, oratorií a mší. Jejím nejoblíbenějším a nejčastějším operním partnerem na zahraničních scénách byl tenorista Plácido Domingo a na jevišti Národního divadla pak Ivo Žídek a Peter Dvorský.

Je držitelkou ceny Grammy, pařížské Ceny Artura Toscaniniho, Zlaté medaile Giuseppe Verdiho, řady medailí, rakouského a bavorského titulu Kammersängerin a československého titulu národní umělkyně. V roce 2008 převzala z rukou prezidenta V. Klause státní vyznamenání Za zásluhy v oblasti kultury a v r. 2018 nejvyšší státní vyznamenání Slovenské republiky – Řád bílého dvojkříže.

Nyní se zaměřuje na koncertní vystoupení. Věnuje se pěvcům mladé generace, pořádá mistrovské a interpretační kurzy. Je dlouhou řadu let členkou poroty mezinárodních pěveckých soutěží A. Dvořáka v Karlových Varech a Mikuláše Schneidera-Trnavského v Trnavě. Jméno Gabriely Beňačkové nese nejen její vlastní mezinárodní pěvecká soutěž, která patří dnes mezi největší soutěže na světě, ale nese jej i planetka ve vesmíru.

Mezi vaše milované postavy české opery patří Rusalka a Jenůfka. Mají něco společného?

Obě to byly mé nejoblíbenější role, prezentovala jsem je po celém světě, milovala jsem je a zpívala nespočetněkrát s velkou chutí. V každém představení jsem objevovala něco nového. Obě jsou od slavných českých skladatelů. Obě mají česká libreta. Obě postavy zasáhl svět lidí a zradila je láska. Rusalka je pohádková bytost, Jenůfa je reálná až dramatická postava. Hudba Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka je vyhledávaná po celém světě.

Je rozdíl mezi reakcemi obecenstva u nás a např. v MET?

Ano, je to velký rozdíl – jsou to ovace.