PROFIL UMĚLCE

HELENA VONDRÁČKOVÁ

Helena Vondráčková je se zábavně-hudebním divadlem velmi úzce spjata celou svou kariérou, byť počet jejích muzikálových rolí není vysoký. Po vítězství v soutěži Hledáme nové zpěváky na jaře 1964 a několika televizních písničkách získala osmnáctiletá zpěvačka angažmá v Divadle Rokoko. Brzy se zařadila mezi hvězdy této scény, kde nejen zpívala v písničkových pořadech jako Čekání na slávu nebo Rokokokotejl, ale s velmi pozitivním ohlasem kritiky ztvárnila např. postavy Vykladačky v nové verzi Balady z hadrů nebo Márinky v proslulé Filosofské historii. Ve stejné době zazářila v pohádce Šíleně smutná princezna nebo písničkovém seriálu Píseň pro Rudolfa III.

Po založení skupiny Golden Kids a odchodu z Rokoka se sice vrhla na dráhu zpěvačky populární hudby, své herecké, pěvecké i neobyčejné taneční nadání však nadále využívala v koncertních vystoupeních a v televizních pořadech, od 70. let často ve dvojici s Jiřím Kornem. Účinkovala v několika písničkových filmech a před půl stoletím také nazpívala ikonický hit filmového muzikálu Noc na Karlštejně „Lásko má, já stůňu“. Na konci 80. let natočila za doprovodu Orchestru Karla Vlacha legendární songy Jaroslava Ježka na desku Helena zpívá Ježka.

K popularizaci muzikálu významně přispívala ve své pěvecké kariéře i v 90. letech, krom jiného mimořádně úspěšnou deskou The Broadway Album, vydanou v české a anglické verzi a doplněnou několika koncertními představeními S Helenou na Broadway. V roce 1991 podnikla s Jiřím Kornem, skupinou UNO a Orchestrem Gustava Broma turné po Německu s představením Gala Musical. Ve stejné době se vrátila i na divadelní jeviště, když v první české inscenaci slavných Bídníků v Divadle na Vinohradech ztvárnila roli Fantine, jež si o několik let později zopakovala i ve druhém nastudování v pražské GoJa Music Hall.

Kromě ní hrála například paní Hudsonovou v původním českém muzikálu 451° Fahrenheita, Grizabellu v Kočkách, hlavní ženskou roli Donny v muzikálu Mamma Mia!, Chůvu v Presgurvicově Romeovi a Julii nebo zatím naposledy Královnu Annu Rakouskou v Muži se železnou maskou. U našich slovenských sousedů zazářila jako dohazovačka Dolly Leviová na Nové scéně Bratislava. Její jméno je tak nejen u nás již šest desetiletí synonymem profesionality a muzikálové všestrannosti, kterou trvale přispívala k popularizaci tohoto žánru, a proto jí bezpochyby Cena Thálie za celoživotní mistrovství právem náleží.