Nominace

Celoživotní mistrovství: Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry

ŽENSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

HELENA VONDRÁČKOVÁ

Helena Vondráčková je se zábavně-hudebním divadlem velmi úzce spjata celou svou kariérou, byť počet jejích muzikálových rolí není vysoký. Po vítězství v soutěži Hledáme nové zpěváky na jaře 1964 a několika televizních písničkách získala osmnáctiletá zpěvačka angažmá v Divadle Rokoko.

MUŽSKÝ VÝKON

Celoživotní mistrovství: Opera

VITĚZ/CENA THÁLIE

NAĎA ŠORMOVÁ

Zpěv studovala nejprve soukromě u Jitky Švábové. Po absolvování gymnázia v Ústí nad Labem vystudovala Akademii múzických umění v Praze, kde byla žačkou Marie Budíkové. Od roku 1966 byla sólistkou Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni, kde ztvárnila například titulní roli ve vzácně uváděné opeře Giuseppa Verdiho Luisa Millerová a také řadu dalších rolí převážně lyricko-koloraturního oboru.

Činohra

ŽENSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

KATEŘINA CÍSAŘOVÁ

Kateřina Císařová hraje v Tolstého a Petrasově Vzkříšení sociálně vyloučenou, za vraždu souzenou prostitutku Káťu. Stává se obětí cynických elit i okolností prorůstání světské s církevní mocí.

Petra Janečková vytvořila nesmírně bohatý, promyšlený herecký výkon, racionální i nabitý hlubokými emocemi. Svou postavu propracovala do ...

Výkon Marie Štípkové je vyvážený v nezvyklém slova smyslu, protože vyváženosti dosahuje rozmanitostí extrémních hereckých poloh. Proměny ...

MUŽSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

MILOSLAV KÖNIG

Vynikající inscenace dvou výborných herců v originálním projektu, v němž svou rolí  – známého žijícího francouzského spisovatele, esejisty a provokatéra Michela Houellebecqa – dominuje Miloslav König. Vytváří intelektuálně i emocionálně složitou postavu s lehkostí, mimořádným kontaktem s publikem, dokáže nevídaným způsobem přetvořit náročný literární text do dramatického a srozumitelného sdělení.

Jan Kolařík vytvořil dokonalou studii muže, jenž pod slupkou nevrlého a místy až cynického člověka pečlivě ukrývá křehkou podobu svého já...

Ve strhující kreaci představuje Stanislav Majer kdysi vitálního studenta Paula zvrásněného realitou I. světové války. Doprostřed bezmyšle...

Cena České akademie divadelníků (od roku 2019)

VITĚZ/CENA THÁLIE

LÍDA ENGELOVÁ

Osud tomu chtěl, že když se Lída Engelová v roce 1963 přihlásila na DAMU ke studiu režie, byla přijata na herectví do ročníku velké české herečky Vlasty Fabianové. Už během studia spolupracovala s Divadlem Na zábradlí jako asistentka režiséra Jana Grossmana a hrála tam i několik rolí. Po absolutoriu DAMU se stala asistentkou režie v pražském Národním divadle.

Opera (od roku 1996)

ŽENSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

SOŇA GODARSKÁ

Výkony slovenské sopranistky Soni Godarské jsou spjaté zejména s operními soubory v Liberci, Ostravě a v Českých Budějovicích. Už v roce 2022 zaujala v Ostravě jako Manon v nastudování opery Julese Masseneta a byla do této titulní role obsazena i po přenesení inscenace a novém nastudování v Plzni.

Islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir je od divadelní sezony 2020/21 výraznou tváří operního souboru Národního divadla v Praz...

Leoši Janáčkovi se v Kátě Kabanové s libretem podle hry ruského dramatika A. N. Ostrovského Bouře podařilo hudebními prostředky vyjádřit ...

MUŽSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

PETER BERGER

Peter Berger svým tenorem typově přesně na pomezí lyrického a dramatického oboru svrchovaně vystihl, že v inscenační koncepci Davida Pounteyho Dalibor rozhodně není jednoznačná postava: Stoupenci v čele s Jitkou a Vítkem Dalibora adorují jako bojovníka za svobodu proti bezpráví.

Ostravská inscenace Čertovy stěny v silném režijním a výtvarném gestu Jiřího Nekvasila a scénografa Davida Baziky propojila příběh o rytí...

Barytonista Svatopluk Sem je už dlouho stálicí mezi domácími sólisty. Ve výběru na Cenu Thálie se objevuje pravidelně, v zisk ocenění nom...

Cena Thálie za šíření divadelního umění v televizi (od roku 2017)

VITĚZ/CENA THÁLIE

ALFRED STREJČEK

Lásku k divadlu, poezii a zpěvu získal Alfred Strejček už během středoškolských let. Po maturitě doslova utekl  na rok k divadlu do Olomouce. Pak začal studovat herectví na brněnské JAMU ve třídě doc. Rudolfa Krátkého a prof. Jarmily Lázničkové. Mezi jeho spolužáky patřili např. Jana Andresíková, František Derfler nebo Ladislav Županič. 

Cena pro činoherce do 33 let (od roku 1996)

VITĚZ/CENA THÁLIE

KAMILA JANOVIČOVÁ

Už v průběhu studií na Janáčkově konzervatoři v rodné Ostravě hostovala Kamila Janovičová v Komorní scéně Aréna a ve Slezském divadle v Opavě – tam jako Luisa v Schillerových Úkladech a lásce.

Balet, tanec a pohybové divadlo (od roku 2020)

ŽENSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

KLÁRA JELÍNKOVÁ

Klára Jelínková má za sebou bohatou uměleckou kariéru, v níž byly právě výrazově bohaté a dramatické role její doménou. Tuto zkušenost promítá do sugestivního pojetí psychicky labilní Blanche.

Mladá talentovaná tanečnice Adéla Bendová, působící v olomouckém souboru první sezonu, dostala hned důvěru a příležitost zatančit si hlav...

Nuria Cazorla García, rodačka ze španělského Madridu, již několik let nenechává nikoho na pochybách, že je všestrannou a vynikající taneč...

MUŽSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

PATRIK HOLEČEK

Patrik Holeček je osvědčenou oporou baletního souboru Národního divadla, kde na vysoké úrovni interpretuje role typu danseur noble, ale i kreace současného repertoáru. Jako Franz v pantomimických dialozích s milou Swanildou ukazuje svůj smysl pro humor. Jejich milenecké šarvátky jsou naprosto přirozené, čitelné a zábavné.

Patrik Čermák patří k výrazným osobnostem pražské nezávislé taneční scény. Už svou maskulinitou je přímo ztělesněním silného a sebevědomé...

Hlavní postava příběhu, role kočovného artisty a cirkusáka Zampana, je pro Ennia Zappalà náročná jak po tanečně-technické, tak po výrazov...

Alternativní divadlo (od roku 2020)

VITĚZ/CENA THÁLIE

MARTINA HAJDYLA LACOVÁ

Martina Hajdyla Lacová zaujala porotu časově omezeným působivým projektem Bodies in Progress, v němž mapuje proměny svého těla po mentální i fyzické stránce v období mezi 23. a 38. týdnem těhotenství. V malých divadlech a klubech nebo pod širým nebem vede veřejný dialog s pomalu rostoucí lidskou bytostí uvnitř sebe sama.

V monodramatu Nomi ztvárnila Tereza Hof legendárního umělce Klause Nomiho. Herečka se soustředí na jeho excentrickou osobnost a vnitřní ž...

Všestranný výkon Ladislavy Jančíkové ve (spolu)autorské inscenaci 3testry dokazuje, že také v regionu může vzniknout pozoruhodné experime...

Herečka Iris Kristeková prostřednictvím autobiografického počinu Iris zveřejňuje extrémní traumata svého dětství. Vyrovnává se se zkušeno...

V inscenaci GEO ze sebe tanečnice Tereza Ondrová učinila objekt výzkumu, spolu s geologickým podložím divadla PONEC. Na různých místech s...

Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry (od roku 1996)

ŽENSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

MARKÉTA SCHIMMEROVÁ PROCHÁZKOVÁ

Vražedkyni Velmu Kelly ztvárnila Markéta Schimmerová Procházková naprosto jedinečným způsobem, který zůstává dlouho v paměti. Její vytrvalý odhodlaný boj o přední místo v hledáčku bulvárních médií má potměšilé i nebezpečné kouzlo.

Anna Fialová je již několik let velmi výraznou filmovou i divadelní herečkou, úspěchy sklízí na nejvýznamnějších pražských scénách. Členy...

Herečka Svetlana Janotová dlouhodobě patří k nejvýraznějším postavám brněnské muzikálové scény. Morticii v druhém českém nastudování horo...

MUŽSKÝ VÝKON

VITĚZ/CENA THÁLIE

LUKÁŠ VLČEK

Lukáš Vlček bývá obsazován do širokého spektra velmi rozdílných rolí, ale Billy Flynn je postavou, která je mu takřka šitá na míru. Jako švihácký a sebestředný právník dokáže elegantně ovlivňovat veřejné mínění, dokonale ovládá média ve vlastní prospěch a svou pravdu umí vnutit i zarytému nepříteli nebo vězenkyni, která ho chce hodit přes palubu.

Vykořisťování dětí jako kapsářů je odsouzeníhodná praxe, když jí ale velí Fagin Marka Holého, je těžké odolat. Jeho vůdce bandy malých zl...

Role Ježíše Nazaretského si muzikálového herce Pavla Režného našla v pravý čas jeho kariéry. Režného hlas po patnácti letech na jevišti d...

Loutkové divadlo (od roku 2020)

VITĚZ/CENA THÁLIE

MAREK BEČKA, RADEK BERAN, VÍT BRUKNER

V inscenaci Postradatelní jde o nejčistší ukázku divadelního stylu souboru Buchty a loutky za poslední dobu se všemi charakteristickými a osobitými stylotvornými prvky – od použití loutek z rodinného divadla, přes hračky i vstupy animátorů.

Edita Dohnálková Valášek využívá v roli Bohdanky mnoha vrstev svého hereckého talentu. Zpočátku je dětsky naivní, neuvěřitelně živelná a ...

Veronika Košvancová Khomová podává v poetické inscenaci Červený balónek naprosto suverénní herecký a animační výkon. Má vytříbený cit pro...

Barbora Kubátová v inscenaci potvrzuje zkušenost s kabaretní divadelní formou, smysl pro rytmus celku i jednotlivé situace v interakci s ...

Kristýna Matěj Dámová patří mezi silné herecké opory kladenského Divadla Lampion a nejinak je tomu i v inscenaci Sněhová královna. Matěj ...

Celoživotní mistrovství: Balet, tanec a pohybové divadlo (od roku 2020)

VITĚZ/CENA THÁLIE

JOSEF KOTĚŠOVSKÝ

Josef Kotěšovský s charakteristickou přezdívkou „Kotě“ je vynikajícím mimem a tanečníkem. Téměř celou svou divadelní kariéru strávil v Laterně magice.

Celoživotní mistrovství: Alternativní divadlo (2021)

VITĚZ/CENA THÁLIE

JAN ČÍHAL

Jan Číhal (3. 3. 1944 – 22. 8. 2024), ředitel, dramaturg, režisér, herec a především zakladatel Bílého divadla v Ostravě, byl umělcem, který se na celý život upsal nezávislému a avantgardnímu divadlu. V mládí se seznámil s básníkem Janem Novákem a na Zelném trhu připravili společnou performanci.

Celoživotní mistrovství: Činohra

VITĚZ/CENA THÁLIE

ŠTĚPÁNKA RANOŠOVÁ

Štěpánka Ranošová je žijící legendou nejen ostravských scén, ale celého českého a moravského divadla (a asi by se slušelo dodat „také slezského“). Už rodem je paní Ranošová Ostravačka – narodila se v Mariánských Horách. U dam není slušné prozrazovat věk, a tak jen naznačme, že v době jejího narození bylo Československé republice teprve osm let.

VITĚZ/CENA THÁLIE

VIKTOR PREISS

Viktor Preiss se chtěl původně stát novinářem, nakonec však vystudoval herectví na pražské DAMU a absolvoval v roce 1969 rolí Franciho v Langerově Periferii v režii Jana Kačera. Byl angažován do Městských divadel pražských, kde hned po svém nástupu začal dostávat závažné úkoly.

Aktuality